Friedrich Fröbel en het Fröbelonderwijs
In Nederland is ‘fröbelen’ (knutselen) een bekend werkwoord, maar daarbuiten komt het woord niet voor. Ook niet in Duitsland, het land waar de onderwijsvernieuwer, waar de term van is afgeleid, vandaan komt. Wie was deze Friedrich Fröbel en wat heeft hij voor het onderwijs betekend? En waarom fröbelen wij wel, maar Duitsers niet? Vrijdag 27 januari vertelt museumdirecteur Tijs van Ruiten er alles over in het Onderwijsmuseum. U bent om 15.00 uur van harte welkom. Aan deze activiteit zijn geen extra kosten verbonden.
‘Spielgaben’
Friedrich Wilhelm August Fröbel (1782-1852) was een onderwijshervormer en de grondlegger van de kleuterschool. Hij richtte rond 1840 een ‘Kindergarten’ op, een tuin die het ideale milieu was voor het kinderspel. Want daar ging het Fröbel om: kleuters moesten spelenderwijs getraind worden, voorafgaand aan hun latere arbeid. Hij ontwikkelde hiervoor o.a. de speelgave (Spielgaben) als leidraad bij de kleuteropvoeding.
Fröbelschool wordt kleuterschool
Ook in Nederland werden de denkbeelden van Fröbel populair. De eerste kleuterscholen hier werden dan ook aangeduid met fröbelscholen. In 1985 werd de kleuterschool, samen met de lagere school gecombineerd tot wat wij kennen als het basisonderwijs. Tijs van Ruiten vertelt u vrijdag de 27e januari alles over deze bijzondere onderwijshervormer en zijn werk.
Elke maand organiseert het Nationaal Onderwijsmuseum een ‘praatje bij een object’ uit de collectie van het museum. Kijk voor meer informatie op www.onderwijsmuseum.nl.
Wanneer: vrijdag 27 januari 2017 van 15.00 – 15.30 uur
Waar: Nationaal Onderwijsmuseum, Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht
Kosten: Gratis toegankelijk. Deze activiteit staat los van een museumbezoek.