Invoering kentekenparkeren en contactloos pinnen
Dordrecht wil de volgende stap zetten in het digitaliseren van parkeren: de invoering van kentekenparkeren. Hiermee verbetert het parkeergemak voor bezoekers die op straat hun auto parkeren. Een parkeerder voert bij de parkeerautomaat het kenteken in en hoeft na betaling met muntgeld of betaalpas niet meer terug te lopen naar de auto om een parkeerticket op het dashboard te leggen. Het college vraagt de gemeenteraad een investeringskrediet van € 500.000 ter beschikking te stellen om parkeerautomaten geschikt te maken voor kentekenparkeren. Ook de mogelijkheid om contactloos te pinnen wordt meteen meegenomen.
Minder parkeerautomaten nodig
Invoeren van kentekenparkeren betekent dat minder parkeerautomaten nodig zijn. De loopafstand voor parkeerders halveert, omdat een parkeerticket in de auto leggen niet meer nodig is. Hierdoor kan de afstand tussen twee parkeerautomaten worden vergroot. Van de 197 huidige automaten worden er 55 van straat gehaald. Deze automaten worden wel omgebouwd, zodat ze in de toekomst gebruikt kunnen worden in uitbreidingsgebieden of bij schade door inbraak of vernieling.
Parkeren op straat kost door het invoeren van het kenteken iets meer tijd. Om opstopping bij de automaat te voorkomen, wordt op een aantal drukke plekken extra automaten geplaatst. Daarnaast worden 13 automaten in de stad naar een meer logische plek verplaatst.
Privacy
Bij kentekenparkeren worden de kentekens versleuteld geregistreerd in het Nationaal Parkeerregister van het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en beheerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De kentekens worden alleen geraadpleegd om te controleren of parkeerbelasting is betaald. De gegevens blijven 90 dagen bewaard en worden alleen ingezien bij het afhandelen van eventuele bezwaarschriften.
Betere handhaving
Ongeveer 56% van de parkeerders parkeert nog met een parkeerticket. Mobiel handhaven is hierdoor nog niet volledig mogelijk. Bij het ontbreken van een geldig parkeerrecht moet nog altijd een visuele controle worden gedaan op een aanwezig parkeerticket. Na het invoeren van kentekenparkeren is dat niet meer nodig. Op termijn is dan ook controle met een scanvoertuig mogelijk. Dit bespaart kosten en de handhaving zelf wordt efficiënter. Het scanvoertuig heeft een groter bereik. Intensieve controle heeft een effect op de betalingsbereidheid.
Planning
Als de gemeenteraad het investeringskrediet ter beschikking stelt, kan de ombouw van de automaten starten. De verwachting is dat alle automaten dan half oktober/begin november 2018 zijn aangepast. De gemeente start rond die tijd een communicatiecampagne om parkeerders over de verandering te informeren.
Niet nieuw
Dordrecht zet de laatste jaren in op het digitaliseren van parkeren. Zo is het al langer mogelijk om parkeergeld te betalen met een mobiele telefoon. In 2017 zijn de bezoekersregeling en de parkeervergunning gedigitaliseerd. In steden als Amsterdam, Rotterdam en Delft is kentekenparkeren al een aantal jaren geleden ingevoerd. Ook Utrecht, Breda en Leiden zijn hiertoe overgegaan