Lezing ‘Vragend veranderen’ in Onderwijsmuseum onderwijs veranderen begint met vragen
Onderwijs is volop in beweging. Op platforms en in commissies, initiatieven, netwerken en scholen buigen betrokkenen zich over het onderwijs van de toekomst. Als school, ouder, leerkracht of politicus kun je niet anders dan ook in beweging komen. Maar wat is een passende lesmethode? En welke programma’s werken nou écht? En bovendien: waar begin je? Op woensdag-avond 7 juni verzorgt Claire Boonstra een lezing over dit onderwerp in het Nationaal Onderwijsmuseum.
Diepgewortelde overtuigingen en gewoontes
Vóórdat we het onderwijs van de toekomst kunnen vormgeven, is het nodig te begrijpen hoe de huidige onderwijsstructuur tot stand is gekomen. Claire Boonstra hanteert daarvoor de methode van het ‘Vragend Veranderen’. Ze stelt fundamentele vragen over het ‘waarom’ van onderwijs, over diepgewortelde overtuigingen en gewoontes. Maar ze verkent ook de leersystemen van de toekomst en bevraagt ze het onderwijssysteem van vandaag. Zo creëert ze een basis om het onderwijs van de toekomst op (voort) te bouwen. Op woensdagavond 7 juni vertelt ze er alles over tijdens een inspirerende lezing in het Onderwijsmuseum!
Claire Boonstra en ‘Operation Education’
Claire Boonstra is initiatiefnemer van ‘Operation Education’. ‘Het huidige onderwijs wordt bepaald door kerndoelen, structuren en Cito-toetsen en dat is erg beperkend voor veel kinderen’, vindt Boonstra. ‘Operation Education’ gaat uit van wat het kind écht kan en wil. Zo kunnen kinderen hun talenten optimaal ontplooien.’
Elke eerste woensdag van de maand organiseert het Onderwijsmuseum een lezing over gevarieerde onderwijsthema’s.