Ruim 1000 inwoners voor financiële ondersteuning naar Sociale Dienst Drechtsteden
Sinds begin 2018 hebben al ruim 1000 inwoners gebruik gemaakt van de financiële ondersteuning van de twee adviseurs geldzaken bij de Sociale Dienst Drechtsteden. Deze adviseurs zijn toen aangesteld op advies van het Platform tegen Armoede en Stichting Cliëntenraad Drechtsteden. Zij vonden het belangrijk dat inwoners van de Drechtsteden via één loket hulp kunnen krijgen bij het op orde brengen van hun huishoudboekje. Inwoners kunnen op het Werkplein bij de adviseurs terecht zonder afspraak, ook hoeft men geen klant te zijn van de Sociale Dienst.
De gebruikers ervaren de gedeelde zorg en het samen naar oplossingen kijken als zeer positief. Ze krijgen handvatten aangereikt om hun financiën op orde te krijgen en ook voor achterliggende problemen is aandacht. Niet alleen de gebruikers zijn tevreden, ook de belangenorganisaties hebben laten weten blij te zijn met deze ondersteuning.
Uitbreiden Portefeuillehouder Peter Heijkoop: “Ik vind het belangrijk dat we doen wat we kunnen om schulden aan te pakken en liever nog te voorkomen. De financieel adviseurs bij de Sociale Dienst blijken veel mensen met (dreigende) financiële problemen te kunnen helpen. Inwoners weten hen inmiddels zo goed te vinden dat er een wachtlijst ontstaat. Dat vind ik onwenselijk. Daarom willen we deze dienstverlening op ons laagdrempelige Werkplein aan de Spuiboulevard zo spoedig mogelijk uitbreiden.”
Uiteenlopende vragen De financieel adviseurs krijgen uiteenlopende vragen: van het regelen van bankzaken tot ondersteuning bij het opstellen van budgetten, begrotingen en complexe schulden. De gebruikers zijn veelal mensen die door de toenemende complexiteit en digitalisering de weg zelf niet meer weten te vinden. De meesten kunnen met beperkte ondersteuning prima zelf weer verder. Daarnaast is er groep waarbij sprake is van een complexere problematiek en/of schulden.